MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

concluzii partiale



Simt nevoia sa trag niste concluzii partiale din ceea ce s-a discutat pana acum, chiar daca bineinteles discutia e deaparte de a fi ajuns undeva si chiar daca, cel putin pt mine, intr-un fel abia incepe. Concluziile astea vor fi pe mai multe niveluri si vor fi strategice, in sensul ca iau in calcul mai multe scenarii. Incerc sa fac asta fara nici un fel de parti pris pentru stanga sau dreapta.
 
Concluzia cea mai importanta mi se pare a fi urmatoarea: impactul economic al actelor de caritate de diverse tipuri trebuie analizat in aceeasi maniera si cu acelesi instrumente de catre libertarieni ca si cazurile interventiei statului in piata.
Deja Stefan C. face ceva de genul asta in ultimul mail, pentru cine are backgroundul necesar sa-l urmareasca, desi un caz de boicot public nu este la fel cu un caz de caritate.
 
1) Ce se intampla daca intr-adevar caritatea produce ineficienta economica si, in consecinta, mai mult strica decat ajuta?
 
Mai intai s-ar putea spune ca cel putin in privinta beneficiarilor directi si imediati ai caritatii, nu se poate spune ca sunt mai mult impedicati decat ajutati de caritate, pe termen scurt, indiferent care este impactul economic pe termen lung si la scara mare al practicii. Dar acelasi lucru este valabil si pentru ajutorul de somaj, deci fie argumentul dupa care ajutorul unora pe termen scurt trebuie abandonat in favoarea ajutorului mai multora intr-un sistem cu eficienta on the long run trebuie luat in serios in ambele cazuri, fie in nici unul (inca vorbesc despre eficienta, nu drepturi). Cu alte cuvinte, ori acceptam ca evolutia economiei capitaliste, desi per ansamblu merge spre bunastarea tuturor, trebuie imblanzita si victimele acestei evolutii ajutate, fie argumetnul conform caruia practica impozitarii trebuie abandonata pentru ca este ineficienta trebuie abandonat el insusi. Daca ineficienta pe termen scurt a caritatii este tolerabila, atunci la fel ineficienta impozitarii. Daca nu, atunci caritatea trebuie nu interzisa (inca nimic despre drepturi aici), ci o recomandare generala impotriva ei e de asteptat de la aceiasi care recomanda renunatarea la impozitare.
 
a) daca intr-adevar caritatea trebuie ocolita din motive de ineficienta (ii ajut acum pe copiii strazii, dar pe termen lung, prin nu stiu ce mecanisme economice, daca nu as face-o s-ar crea niste locuri de munca de care ar profita altii - asa merge argumentul la ajutorul de somaj, right?) - ce consecinte are asta?
 
Mi se apre neindoios ca sucesul economic formidabil al capitalismului ii asigura o prezumtie de corectitudine. In consecinta, faptul ca practicile caritabile (de ex. concerte care strang fonduri pentru diverse grupuri dezavantajate) nu sunt eficiente nu mi se pare extraordinar de grav. Daca intr-adevar mai mult strica decat ajuta, nu mi se pare revoltator sa renuntam la ele.
 
Dar lucrul la care trebuie sa renuntam, cel putin eu, este sloganul dupa care prin critica morala se pot schimba lucrurile care nu se pot schimba prin intermediul statului (aceasta din urma din motive atat de eficienta cat si de drept), slogan pe care il foloseam cu orice ocazie. Inca pare corect sa zici asta cand e vorba de a schimba preferinte culturale (o campanie culturala contra Hollywood e in continuare mijlocul corect, spre deosebire de o lege care sponsorizeaza prin impozitare cinematograful independent), dar asta nu mai tine cand vine vorba de caritate.
 
In ce masura tulbura asta libertarianismul si avantajeaza stanga? Argumentul libertarian dupa care canalul corect al schimbarii sociale este nu statul, ci societatea civila, merge pe multe planuri. Chiar daca unul pica (in sensul ca nici societatea civila nu poate schimba simplu unele inechitati), am spus, altele raman. Pe de alta parte, departe de a fi direc avantajata, stanga trebuie acum sa se descurce cu inca o ineficienta. Revin aici, nu e clar.
 
b) daca caritatea ramane o practica valabila pentru ca ajutorul direct pe termen scurt al unora precumpaneste ineficienta pe termen lung, atunci am spus, trebuie renuntat la argumentul dupa care impozitarea nu trebuie practicata deoarece este ineficienta (si trebuie folosit doar argumentul de drept). in mailul viitor trag niste concluzii mai departe de aici.
 
2) daca caritatea nu este ineficienta, trebuie sa intelegem cum functioneaza diferit decat impozitarea (si sa reexaminam daca nu cumva nici impozitarea nu e ineficienta).
Abia acum cred ca intelg un argument esential al lui Stefan in sensul asta: desi anumite preferinte ale oamenilor sunt mai putin satisfacute intr-o societate care practica caritatea pe scara larga (preferintele pentru bunuri obisnuite), alte preferinte ale lor (exact preferinta de a-i ajuta imediat, substantial pe altii, mai degraba decat de a reinvesti, consuma, etc) sunt satisfacute, deci per ansamblu bunastarea (in sensul subiectiv) nu a scazut, pentru ca alte preferinte au fost satisfacute. Nu se intampla la fel in cazul impozitarii pt ajutor de somaj pentru ca acolo, impozitarea nefiind voluntara, nu se poate vorbi de niste preferinte.
Daca am inteles bine argumentul asta, atunci eu intelesesm cu totul gresit argumentul dupa care impozitarea duce la ineficienta, pentru ca intelegeam ineficienta asta in termeni oarecum obiectivi. Si din nou nu mai inteleg, pentru ca argumentul contra impozitarii pare chiar sa sustia ca e mai rau pt toata lumea ca statul sa ia impozite.
Nu mai inteleg cum trismul cu painea se plica in cazul caritatii (unul are mai putin ca la inceput, unul mai mult), in timp ce in cazul impozitarii toata lumea are mai putin ca inainte.
O las balta aici pt ca nu inteleg, dar aici pare sa fie locul unde e plasat schimbul ala de replici 'libertarianismul ar fi trebui sa ne spuna ca bunastarea aia nu e obiectiva", "dar libertarienii spun asta", etc.